mandag den 18. juni 2012

Min egen Middelaldermand!

Jeg har jo syet en dragt til manden. Han går som guide på vores elskede Hammershus og det skal jo være autentisk, så det var et større projekt!

Først udvælgelsen af farven! Læse om farvning i middelalderen, hvilke folkelag brugte hvilke farver og derfra udvælge fra hvilken "stand" han ville være.

Dernæst finde stoffet - i farven - til en pris der kan betales! Han er jo ikke nogen gnom - manden min!

Mønster.... Haves ikke, findes formodentlig, men hvor? Jeg fandt ikke noget, men heldigvis havde jeg jo set hans gamle dragt og derudfra, med målene taget på ham selv, kreerede jeg så dragten!
Klipning - intet problem! Syning - pice of cake! Og.... Så var der jo lige alle de der små håndsyede stikninger som er i HVER syning.... Se DET var udfordrende. Ikke fordi det var svært, det er bare en ri-ning, men der er altså langt rundt i kanten på den Kjortel!!!! Samt alle de andre kanter, så det tog faktisk nok det meste af tiden jeg har lagt i dragten sammenlagt.

Han er glad for den, og han ser også godt ud - eller hvad syntes du?


Første gang den skal bruges er i aften fra 21 - 22!


Godt han faldt for middelalderen (når han nu lever sig så meget ind i den)... og ikke stenalderen ;-))))

1 kommentar:

  1. Stenalderen???? Så havde du jo været skaldet nu!!!
    Hans statur passer fint til middelalderen. Men det havde en gnom også været.

    SvarSlet